Even een klein berichtje tussendoor:) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Femke Weel - WaarBenJij.nu Even een klein berichtje tussendoor:) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Femke Weel - WaarBenJij.nu

Even een klein berichtje tussendoor:)

Door: Femke Weel

Blijf op de hoogte en volg Femke

13 Oktober 2016 | Spanje, Madrid

Zomaar even een klein berichtje tussendoor.:)
Gisteren was het Día de Hispanidad, en is de nationale feestdag in Spanje. Het wordt elk jaar gevierd op 12 oktober en op deze dag herinnert men eigelijk de dag waarop Christopher Columbus Amerika ontdekte. 12 Oktober is ook de dag van de Spaanse strijdkrachten, en dus is er op de 12e ook een defilé van Spaanse militairen, de politie en de Guardia Civil (dit laatste kun je vergelijken met onze Marechaussee).

Nu jullie hiervan op de hoogte zijn kan ik jullie iets vertellen over hoe ik die dag heb beleeft. Aangezien het de nationale feestdag van Spanje is hoefde ik gisteren niet te werken, is eigenlijk ook wel eens heel fijn. Mijn plan was om naar het defilé te gaan kijken dat plaats vond in de binnenstad. Jammer genoeg was het enorm slecht weer, te slecht om naar buiten te gaan eigelijk. Ik ben toch gegaan, omdat ik wel eens mee wilde maken hoe ze zo´n dag vierde en meer omdat ik Nederlandse ben, en me niet laat tegenhouden door een beetje regen. De optocht begon om 11 uur, dus toch een beetje optijd opstaan. Gelukkig ging me dat beter af dan normaal gezien op een werkdag. Natuurlijk was ik weer veel te laat vertrokken, wat betekende dat ik eigenlijk helemaal niks kon zien vanwege de vele mensen met paraplu´s die toch de regen hadden getrotseerd om de optocht bij te wonen. Ik had uiteindelijk toch een plekje weten te bemachtigen waar ik toch nog enigsinds iets kon zien.

Als eerste kwamen er militaire vliegtuigen overvliegen, waar ik helaas geen foto´s van heb kunnen maken omdat ze allemaal veel te snel vlogen. Daarna kwamen er een drietal straaljagers overvliegen en rook uitstootten in de kleuren van de Spaanse vlag. Daarna begon de optocht. Ik heb geen idee welke legereenheden er allemaal voorbij kwamen, maar het waren er in ieder geval veel. Ik ga ervan uit dat het de Landmacht, Luchtmacht, Marine, Politie en Guardia Civil waren, maar echt met zekerheid durf ik het niet te zeggen, ook omdat ik eigelijk vrij weinig van de optocht kon zien.

Het viel me wel op dat de mensen in Spanje een stuk meer koningsgezind zijn dan de Nederlanders. Of dit alleen maar op deze dag is dat weet ik niet, maar het is al te zien aan hoeveel mensen er naar de optocht kwamen kijken, hoevaak er wel niet ´Viva España´, ´Viva la Selección´ of ´Viva la Guardia Civil´ of iets dergelijks werd geroepen, en dat dan daarna massaal met ´Viva´werd beantwoord.
In Nederland zijn wij niet zo begaan met het koningshuis, en de enige dagen waarop wij de Nederlandse vlag laten wapperen is misschien alleen met Bevrijdingsdag en eventueel Prinsjesdag. Wij zijn niet zo uitbundig en tonen ook niet zo snel onze gevoelens. Wel hebben we altijd snel onze meningen klaar over hoe het beter zou moeten, maar zelf actie ondernemen, ho maar. Misschien ben ik bevooroordeeld, omdat ik nu gezien heb hoe het ook kan, maar naar mijn mening zijn ze hier een stuk meer begaan met wat er gebeurd in het Koningshuis en het Parlement. Wel zie ik hier een duidelijk verschil in de afstand die het Koningshuis heeft tot het volk. In Nederland zijn we een stuk makkelijk en kan de Koning makkelijk gaan en staan waar hij wil, en kan hij makkelijker contact maken met zijn volk, om het zo maar even te noemen. In Spanje, ik weet niet of ik het juist heb, maar er is hier wel een duidelijke scheidingslijn tussen het Koningshuis en het volk, en ik denk niet dat de Spaanse koning zich zo gemakkelijk zou mengen tussen het volk.

Anyways, genoeg over de politiek. Het mooie van deze 12de oktober is dat hier in Madrid alle musea en andere grote attracties zoals het Koninklijk Paleis gratis toegankelijk zijn voor het publiek. Ik had het idee om na de optocht naar het Museo del Prado te gaan, omdat ik vooralsnog alleen alle kunstwerken op de begane grond had gezien, en ik graag nog de rest wilde bekijken, maar toen ik daar aankwam stond er zo´n lange rij dat ik uiteindelijk toch maar van het plan heb afgezien. Gelukkig had ik nog genoeg andere dingen te doen, dus ben ik maar eens boodschappen gaan doen, want tsja, hoe kom je de week door zonder fatsoenlijk eten? Wat ik ook eindelijk heb kunnen vinden is chocolademelk, of in ieder geval een vorm daarvan, want de echte Chocomel kennen ze hier niet. En wat is er beter dan op een dag met zulk slecht weer lekker in bed te kruipen met warme chocolademelk met slagroom? Juist, is er niet:P

Ik zal in het weekend nog een ander blog schrijven over de rest van deze week en het weekend, want clubvoetbal is weer terug! Heuyyyy! Dat belooft weer wat natuurlijk:P I´ll let you know:)

  • 14 Oktober 2016 - 23:24

    Joke Veldhuyzen:

    Chocomel warm en slagroom mmmmm
    Heerlijk als het wat kouder is, maar ja , daar staat Spanje niet om bekend om kou.
    Mis je toch wel dan. Misschien kun je het gaan importeren en de spanjaarden hier warm voor laten lopen ?
    Kusje, Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Hoi iedereen! Mijn naam is Femke, 24 jaar oud en ik kom uit Nederland. Ik ga stagelopen in Madrid vanaf 29 augustus 2016 t/m 27 januari 2017 en daarom ga ik een blog bijhouden. Ik nodig iedereen uit mijn verhaal te komen lezen.

Actief sinds 17 Aug. 2016
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 7017

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 29 Januari 2017

Mijn eerste langdurig verblijf in Madrid

Landen bezocht: