Zusje op bezoek! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Femke Weel - WaarBenJij.nu Zusje op bezoek! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Femke Weel - WaarBenJij.nu

Zusje op bezoek!

Door: Femke Weel

Blijf op de hoogte en volg Femke

16 Januari 2017 | Spanje, Madrid

Met nog maar twee weken te gaan hier in Spanje heb ik eindelijk wat vrolijker nieuws te vertellen. Afgelopen donderdag kwam mijn jongere zusje Renske mij opzoeken in Madrid. Dus met maar drie dagen gewerkt te hebben, haalde ik haar die donderdag van het vliegveld. Ik weet dat het toen maar drie dagen geleden was dat ik haar gezien had maar toch, t is mn kleine zusje, waar ik een erg goede band mee heb. Nadat ik haar opgehaald had zijn we richting mijn huis gegaan. We hebben die avond ook niet veel gedaan. Eten, filmpje, en naar bed. Mijn zusje was nog nooit in Spanje geweest, laat staan in Madrid, dus we hadden een hoop te zien. Die vrijdag was ik gelukkig vrij van werk en konden we het centrum onveilig gaan maken.

Als eerste heb ik haar het echte centrum van Spanje (en Madrid ) laten zien op Puerta del Sol, en toen ook nog even richting mijn stage gelopen om te laten zien waar ik al die tijd al gewerkt heb. We zijn toen daarna richting het Palacio Real en de Catedral de Almudena gelopen om deze te bezichtigen. De katedraal is ten alle tijden gratis entree, dus dat is mooi meegenomen. Toen zijn we verder gelopen richting Plaza de España en Templo de Debod, waar we even van het zonnetje hebben genoten. We hadden toen inmiddels wel honger gekregen dus zijn we weer terug gelopen naar het centrum van Madrid om daar te lunchen met (hoe kan het ook anders) churros con chocolate (als je dat dan al een lunch kan noemen.

Daarna zijn we weer aan de wandel gegaan en hebben we Calle de Alcalá afgelopen richting Plaza Cibeles en daar de bijbehorende gebouwen bezichtigd. Daarna nog even doorgelopen naar Puerta de Alcalá, om daarna nog even te genieten van het winterzonnetje in Parque del Retiro. Het was toen inmiddels wel al half 6, en omdat we toch al aardig wat afgelopen hadden besloten we om terug te gaan naar Sol, daar boodschappen te doen en richting huis te gaan, waar we hebben genoten van een rustig avondje.

Zaterdag zijn we als eerste naar Plaza de Toros las Ventas geweest, ook omdat ik daar zelf ook nog nooit was geweest. Om het even te zeggen, ik ben tegen elke vorm van dierenmishandeling, dus ook tegen stierenvechten, maar het was gewoon een heel mooi ontworpen gebouw. We hebben daarna de metro genomen richting Plaza de Colón en hebben daar over het plein gewandeld en de Nationale Bibliotheek bezichtigd. Omdat we toen inmiddels wel honger hadden zijn we gaan lunchen bij Subway( altijd lekker).
We zijn daarna doorgewandeld naar het Museo del Prado en de Iglesia de San Jerónimos, en hebben daar in de buurt een kopje koffie van Starbucks genuttigd.
Toen hebben we wat te eten gehaald en hebben we nog even genoten van de avondzon in Parque del Retiro. We hadden toen wel wat eetlust opgewekt dus toen zijn we wezen uiteten bij een Amerikaans burgerrestaurant. Zoals de voorgaande avonden hebben we daarna lekker een filmpje gekeken onder het genot van een glas wijn.

Zondag was helaas alweer de laatste volle dag die we samen door konden brengen. We hebben toen besloten om na het ontbijt de Cuatro Torres en Plaza Castilla van dichtbij te bekijken, aangezien ik dat zelf ook nog niet had gedaan. Omdat ik wist dat die dag ook de vlooienmarkt, El Rastro, was, zijn we daar naartoe gegaan en hebben we even door de smalle straatjes gestruind om te zien wat er allemaal verkocht werd. Wat een drukte daar!

Om die drukte te ontvluchten zijn we naar het station van Principe Pio gegaan om daar even winkeltjes te kijken en om te genieten van een kopje koffie en een donut bij Dunkin´Coffee. Renske wilde toen nog wat souvenirs shoppen dus toen zijn we richting centrum gegaan om daar wat souvenirs in te slaan. Nadat we dat hadden gedaan kregen we toch wel wat honger dus zijn we vroeg gaan eten bij 100 Montaditos, want dat moet je toch een keer geprobeerd hebben.

Wat de Spanjaarden hier koud vinden, valt voor ons aardig mee, dus we zijn toen na het avondeten een ijsje gaan halen. (want Spanjaarden zijn maar watjes hier). Ookal was het onze laatste avond, we moesten toch op tijd naar bed omdat Renske die volgende ochtend om 9 uur weer terugvloog naar Eindhoven. Maar omdat we het niet konden laten hebben we toch nog even een filmpje gekeken. ´S ochtends vroeg weer op tijd op, want we moesten al weer vroeg op het vliegveld staan. Ik denk dat we het allebei wel erg jammer vonden dat onze tijd samen er alweer op zat. En om diezelfde reden ook wat traantjes gelaten natuurlijk. Maar aan de positieve kant: nog maar 13 dagen voordat ik definitief terugvlieg naar Nederland, en mijn stage er ook definitief op zit.

Ik heb hier een heerlijke tijd gehad, met leuke en minder leuke momenten, maar zeker een ervaring die ik nooit zal vergeten. Toch ben ik blij dat het er dalijk op zit; na zo´n stage in het buitenland leer je je leven thuis nog meer waarderen, en dat is zeker ook bij mij het geval. Dus jullie zullen mij waarschijnlijk niet snel naar Spanje zien emigreren.

En Renske, ik heb een heerlijke tijd met jou gehad hier in Madrid, en ik ben blij dat ik jou mijn stad heb kunnen laten zien. Dit gaan we snel een keer overdoen in een andere stad. (als we allebei wat meer geld hebben dan:P)

• 16 Januari 2017 - 19:09

Guus Koenraads:

Lieve Femke, wat een mooi verhaal en wat leuk voor jou dat Renske jou in Nadrid is komen opzoeken. In wat voor bedrijf loop jij stage? Is dit een safe die bij jouw studie in Maastricht hoort? Jij studeert toch aan het talenibstituut voor tolk? Of heb ik dit fout? Nog geen veertien dagen meer en dan je weer in Nederland. Geniet dus nog even van Spanje. Een warme groet en zoen van Guus. Ook namens mijn man John de hartelijke groeten. Xx

• 17 Januari 2017 - 12:59

Femke Weel:

Hoi Guus,

Ik loop stage bij een vertaalbureau midden in het centrum van Madrid. Ik doe daar allerlei soorten vertalingen van het Spaans naar het Nederlands en omgekeerd, mar ook vertalingen van het Spaans naar het Engels en omgekeerd. Ik moet inderdaad voor mijn studie een half jaar in het buitenland stagelopen, voornamelijk om de taal goed onder de knie te krijgen. De studie die ik doe heet Vertaalacademie en je kunt daar verschillende richtingen mee op. Je kunt onder andere Vertaler, Tolk, Ondertitelaar of Lokaliseerder worden, en dan in de richtingen Techniek, Economie of recht. Ik heb de richting vertalen gekozen met als specialisatie Recht. Ja ik kan echt niet wachten totdat ik weer terugben in Nederland. Deze afgelopen paar maanden in Spanje waren heerlijk, mar un vind ik het wel weer mooi geweest. Als ik un naar huis had gekund, had ik het niet eens zo heel erg gevonden. Doe maar de groetjes terug en tot snel.

Groetjes,
    Femke xxx

• 17 Januari 2017 - 23:05

Oma:

Hoi lieve Femke,

Als ik dit alles zo lees kun je ook nog gids worden in Madrid, je hebt al zo veel gezien.
    Al met al ben ik blij dat je toch weer naar Nederland wil komen en blijven en niet gaat emigreren.
    Ieder land heeft zo zijn voor- en /of nadelen. Maar je thuisland blijft toch altijd je thuisland.
    Een mooie herinnering is altijd fijn om in de rugzak te hebben.
    Tot eind januari !

Lieve knuffel Oma

ps, wat een lief berichtje van Guus.

• 19 Januari 2017 - 12:45

Renske:

Hey sissie

ik heb ook echt mega genoten van onze tijd in madrid en ik miss je hier enorm. Ik mis onze tijd nu al aangezien het normale leven hier helaas weer gewoon verder gaat.

Tot snel bij de starbuck op nederlandse bodem xxxx big hug your little sis